Mudellennuki esmalend ja reguleerimine
Mudellennuki esmalend ehk proovilend on vajalik selleks, et uus vastvalminud mudellennuk ära proovida ja vajadusel täpsemalt ära reguleerida.
Selles artiklis räägime peamiselt väikestest balsapuust mudellennuki komplektidest tiivaulatusega alates 280mm kuni 1220mm, mis koosnevad lihtsast kerest ja balsapuust tiivast. Rodoaed kataloogis on nad kõik kategoorias Mudellennukid. Kuigi reguleerimise põhimõtted on ka suurematel ja keerulisematel mudelitel samad, siis siin räägime väiksematest mudelitest.
Eeldades, et paneme mudellennuki kokku juhiste järgi ja midagi päris valesti ei lähe, siis on reguleerimie suhteliselt lihte töö. Tuleb lihtsat proovilennuga määrata kuidas mudellennuk hetkel käitub ja siis vastavalt regueerida.
Mudellennuki tiiva korralik fikseerimine
Esimese asjana enne proovilendu tuleb lennuki tiib korralikult fikseerida. Väiksematel mudellennukitel on tiib kere külge jäigalt liimitud aga osadel mudelitel kinnitatakse tiib kerele tugevate kummidega. Tiib peab lennukil olema korralikult kinntatud sest maandumisel taluvad ka väikesed mudellennukid päris suuri negatiivseid jõudusid.
Kere küljes ja läbi kere on kaks pulka, mis moodustavad tiiva all neli kinnituskohta. Õige on kinnitada kummirõngas tiivale risti – kummirõngaga ühendatakse tagumine vasak ja parem esimene kinnitus. Ja vastupidi. Kummirõngas käib üle tiiva muidugi.
Veenduge, et tiib oleks korralikult risti kerega. Pealt vaadates peab tiib olemad kerega täisnurga all ning eest vaadates peab tiib olema kiiluga risti ja stabilisaatoriga ehk tagumise väikese tiivaga paralleelne. Kui tiib on V-kujulise kaldega juba keskosast, siis peab kalle olema mõlemal pool ühesugune.
Mudellennuki esmalend ja raskuskese
Raskuskese on mudellennukil nagu ka päris lennukil väga oluline näitaja. Raskuskese peab olema alati tiiva esimese kolmandiku peal. Mõõtke tiiva laius, jagage kolmega ja märkige mudellennuki kerele tiiva alla pliiatsiga koht, kus peab olema teie lennukil raskuskese.
Kui lennuk on valmis ehitatud ehk kõik detailid on küljes ja tiib peale kinnitatud, siis tuleb kontrollida kus on raskuskese tegelikult. Selleks on kõige lihtsam kaaluda lennukit sõrmedel tiiva alt. Toetaga mudellennukit kahelt poolt sõrmedega tiiva alt, selle märgi juurest, mis te märkisite.
Kui lennuk kaldub tugevalt tahapoole, tuleb lennuki ninasse lisada raskust seni kuni kogu lennuk jääb horisontaalselt tasakaalu. Kui lennuk kaldub ettepoole, tuleb raskust ninas vähemaks võtta. Mudellennukitel on ninas alati spetsiaalne koht kuhu sobivat raskust lisada. Kui raskuskese on paigas on mudellennuk esmalennuks valmis.
Mudellennuki esmalend
Mudellennuki esmalend võta ette ainult ilusa ja suhteliselt tuulevaikse ilmaga. Tuulise ilmaga pole mõtet aega raisata kuna esimene reguleerimine vajab täpsust ja tasakaalu. Väike tuul võib olla ja isegi aitab vigu leida aga tugev ja puhanguline tuul teeb katselennu keeruliseks ja suure tõenäosusega lõhud lennuki ära enne kui paika saad.
Nüüd oled lagedal kohal, heinamaal, lennuk on sul juba käes. Viska lennukit alati vastu tuult. Tuule suuna saad määrata näoga keerates kuni tunned kust tuul täpselt puhub. Mõned eelistavad sõrme märjaks teha ja tunnetada. Vahet ei ole. Viska lennuk otse vastu tuult ja proovi anda talle ühtlane hoog. Võid visata kergelt allapoole, mitte nina taeva poole. Vaata mis juhtub.
Mudellennuk pikeerib
Esimene võimalus on see, et käest visatud mudellennuk pikeerib otse maa poole. Sellel võib olla mitu põhjust.
Esimene põhjus võib olla see, et viskamise hoog oli liiga väike ja mudellennuk ei saavutanud vajalikku kiirust.
Lahendus: viska tugevamalt.
Teine põhjus võib olla see, et raskuskese on liiga ees ehk lennuki nina on liiga raske.
Lahendus: võta ninast natuke raskust vähemaks ja proovi uuesti.
Kolmas põhjus võib olla selles, et tiiva nurk on liiga väike. See puudutab nüüd ainult meid mudeleid millel on tiib pandud kerele kummiga. Liimitud tiivaühenduse puhul seda olukorda selliselt ei lahendata.
Lahendus: pane tiiva esimesele servale, kere ja tiiva vahele natuke midagi alla, näiteks balsapuust riba paksusega 1mm. Või kokkuvolditud paberitükk.
Mudellennuk pumpab
Teine võimalus on see, et lennuk hakkab pumpama- ajab nina taeva poole, siis vajub allapoole ja üritab uuesti nina taeva poole ajada ja kukub alla. Ka sellel võib olla mitu põhjust
Esimene põhjus võib olla see, et viskamise hoog oli liiga tugev.
Lahendus: viska veidi vaiksemalt.
Teine põhjus võib olla see, et raskuskese on liiga taga ehk lennuki nina on liiga kerge.
Lahendus: lisa ninasse veidi rohkem raskust ja proovi uuesti.
Kolmas põhjus võib olla selles, et tiiva nurk on liiga suur. (See puudutab nüüd ainult meid mudeleid millel on tiib pandud kerele kummiga. Liimitud tiivaühenduse puhul seda olukorda selliselt ei lahendata).
Lahendus: pane tiiva tagumisele servale, kere ja tiiva vahele natuke midagi alla, näiteks balsapuust riba paksusega 1mm. Või kokkuvolditud paberitükk.
Nüüd kui mudellennuki esmalend on sooritatud ja kõik on ilusti paika saanud ja lennuk lendab vastu tuult visates kenasti ühtlaselt ja otse edasi, siis on lennuk lendamiseks valmis. Edasi tuleb ainult lust ja nauding. Palju õnne!
Mudellennuki kiilu reguleerimine ringis lendamiseks
Kui oled tähele pannud, siis enamusel mudellennukitest saab ka kiilu reguleerida. Sa võid oma mudellennukil kiilu natukene ühele või teisele poole pöörata ja siis hakkab sinu mudellennuk ringis lendama.
Käest viskamisel pole sellel suurt tähendust. Kui aga kui otsustad oma lennuki vastu tuult tamiiliga üles tõmata, siis on see väga oluline võimalus. Kui mudellennuk alustab lendu näiteks 50m kõrguselt ja lendab ainult otse alla tuult, siis tuleb sul lennukile järele joosta võib olla päris palju kilomeetried. Selle pärast on hea panna lennuk lendama ringis. Katseta ja leia enda maitsele paras määrang.
Muide lennukitel, mida saab tamiiliga üles tõmmata on kere esiosa all spetsiaalne konks ja rõngas tamiili jaoks.
Mudellennukitel on palju põnevat avastamist.
Head lendamist!
Suur valik mudellennukeid meie e-poes: Mudellennukid